Slovesa
Co musíte znát?
- Slovesa vyjadřují činnost (učit se, tančit), stav (sedět, čekat) nebo změnu stavu (zčervenat).
- Jsou to slova ohebná, časují se.
A) Slovesné tvary
- slovesný tvar neurčitý - nevyjadřuje osobu, číslo, čas a způsob (psát, nosit, číst),
- slovesný tvar určitý - vyjadřuje osobu, číslo, čas a způsob (čtu, viděli jsme, psal by),
- slovesný tvar jednoduchý - je vyjádřen jedním slovesem (čteme, spí, najít),
- slovesný tvar složený - je vyjádřen dvěma nebo více slovesy (četl jsem, pracovali by, bude počítat).
B) Mluvnické kategorie sloves
1) Osoba a číslo
2) Čas
- přítomný (dělám, děláme...),
- minulý (dělal jsem, dělali jsme...),
- budoucí - lze vyjádřit dvěma způsoby: budu dělat, budeme dělat = tvar složený nebo udělám = tvar jednoduchý.
3) Způsob
- oznamovací (dělám, děláš, dělá, děláme, děláte, dělají),
- rozkazovací - má tvary pro 2. os. č. j., 1. a 2. os. č. mn. (dělej!, dělejte!, dělejme!),
- podmiňovací (dělal bych, dělali bychom - viz níže).
Podmiňovací způsob
- Vyjadřuje děj možný, který by nastal, kdyby se splnily určité podmínky (Honza by přišel za námi. Kdybyste tu byli včas, stihli bychom autobus.).
- Ve 2. osobě č. j. se u zvratných sloves k zvratnému zájmenu připojuje -s (smál by ses, hrál by sis).
- Tvary bysme, by jsme, by jste jsou nespisovné (správně bychom, byste).
- Slovesné tvary bych, bys, bychom... jsou často spojeny se spojkou v jedno slovo (abyste, kdybychom...).
- U podmiňovacího způsobu minulého užíváme také tvary (byl bych býval nesl, byl bys býval nesl, byli bychom bývali nesli).
4) Slovesný rod
- Sloveso má svým tvarem schopnost vyjádřit, zda je podmět původcem děje, nebo není, rozlišujeme slovesný rod činný a trpný.
Rod činný
- Slovesný tvar rodu činného vyjadřuje, co činí podmět = podmět je původcem děje:
- Dělníci postavili továrnu. Učitel napomíná žáka. Honza napsal dopis.
Rod trpný
- Slovesný tvar rodu trpného vyjadřuje, co činí někdo jiný než podmět = podmět není původcem děje.
- Továrna byla postavena dělníky. Žák je napomínán učitelem. Dopis byl napsán Honzou.
Rod trpný můžeme vyjádřit:
opisným tvarem trpným:
- skládá se z tvaru slovesa být (někdy bývat) a příčestí trpného:
- byla postavena, je napomínán, byl napsán, byl by chválen, byl vysílán, byl rozbit...
zvratnou podobou slovesa:
- jedná se o tvar 3. osoby činného rodu se zvratným zájmenem se:
- vyrábí se, stavělo se, vysílal se, rozbil se, hrálo se...
5) Slovesný vid
- Slovesný vid vyjadřuje dokonavost nebo nedokonavost slovesa.
- Slovesa jsou podle vidu dokonavá nebo nedokonavá.
Dokonavá slovesa - D
- Vyjadřují děj jako ohraničený nebo jednorázový.
- Nemohou vyjádřit přítomný děj a jejich tvary přítomné vyjadřují budoucnost.
- Např. napsal (minulý čas) - napíše (budoucí čas), přečetl - přečte, pochopil - pochopí, naučil se - naučí se, zastavil se - zastaví se = jak je vidět na příkladech, nelze jimi vyjádřit přítomný čas.
Nedokonavá slovesa - N
- Vyjadřují děj jako neohraničený, probíhající nebo opakovaný.
- Lze u nich vyjádřit všechny časy (minulý, přítomný i budoucí).
- Budoucí čas u nich vyjadřujeme pomocí tvaru slovesa být.
- Např. psal (minulý čas) - píše (přítomný čas) - bude psát (budoucí čas), četl - čte - bude číst, chápal - chápe - bude chápat, učil se - učí se - bude se učit, obědval - obědvá - bude obědvat = jak je vidět na příkladech, můžeme jimi vyjádřit všechny časy.
Vidové dvojice
- Slovesa, která se liší pouze videm, vytvářejí tzv. vidové dvojice.
- Slovesa dokonavá se často tvoří předponou od sloves nedokonavých.
- Např. čte (N) → přečte (D), vidí (N) → uvidí (D), nese (N) → přinese (D)...
- Slovesa nedokonavá se tvoří příponami ze sloves dokonavých.
- Např. nakoupí (D) → nakupuje (N), hodí (D) → hází (N), koupí (D) → kupuje (N)...
6) Slovesné třídy a vzory
- Slovesa se dělí do 5 slovesných tříd podle přípony přítomného tvaru slovesa:
Jak správně určit třídu a vzor?
- Stačí vycházet ze znázorněné oranžové tabulky výše.
- U jednotlivých sloves je rozepsán samotný postup:
- objevit - 3. os. j. č. = objeví = 4. třída, minulý čas = objevil = vzor prosí,
- pracovat - 3. os. j. č. = pracuje = 3. třída, minulý čas = pracoval = vzor kupuje,
- klamat - 3. os. j. č. = klame = 1. třída, před -e je obojetná souhláska + minulý čas = klamal = vzor bere,
- skákat - 3. os. j. č. = skáče = 1. třída, před -e je měkká souhláska + minulý čas skákal = vzor maže,
- stárnout - 3. os. j. č. = stárne = 2. třída, minulý čas = stárl = vzor tiskne,
- mýt se - 3. os. j. č. = myje se = 3. třída, minulý čas = myl = vzor kryje,
- rozumět - 3. os. j. č. = rozumí = 4. třída, minulý čas = rozuměl + rozkazovací způsob rozuměj = vzor sází,
- zalévat - 3. os. j. č. = zalévá = 5. třída = vzor dělá,
- sedět - 3. os. j. č. = sedí = 4. třída, minulý čas = seděl + rozkazovací způsob seď = vzor trpí,
- zavřít - 3. os. j. č. = zavře = 1. třída, před -e je měkká souhláska + minulý čas zavřel = vzor tře.
C) Přechodníky
- Přechodníky = jedná se o tvary slovesa vyjadřující současně probíhající nebo navazující děje.
- Přechodník je řazen mezi neurčité slovesné tvary.
- Rozlišujeme přechodník přítomný a přechodník minulý.
- Přechodníky jsou tvary knižní, objevují se zejména v umělecké literatuře.
- V češtině se může a nemusí přechodník oddělovat čárkou, zpravidla se odděluje, když je přechodníková konstrukce složitější, zejména pokud je přechodník rozvitý o další členy.
A) Přechodník přítomný
- Vyjadřuje děj současný s dějem přísudkového slovesa v přítomnosti, minulosti, budoucnosti.
- Tvoří se od kmene přítomného sloves nedokonavých.
Příklady:
- Tomáš dávaje rozhovor pocítil slabost. (Dával rozhovor a současně pocítil slabost.)
- Na plotě seděla kočka, dívajíc se na nás. (Seděla a současně se dívala.)
- Maminka se zlobila hrozíc jim. (Zlobila se a současně hrozila.)
- Děti, nesouce knihy, zpívaly. (Nesly a současně zpívaly.)
B) Přechodník minulý
- Vyjadřuje děj předcházející před dějem přísudkového slovesa.
- Tvoří se od kmene minulého sloves dokonavých.
Příklady:
- Tatínek, vrátiv se z práce, nemohl uvěřit svým očím. (Nejdřív se vrátil, pak nemohl uvěřit.)
- Vystoupivši z autobusu, rychle odcházela. (Nejdřív vystoupila, pak odcházela.)
- Děti, uběhnuvše závod, získaly diplom. (Nejdřív uběhly, pak získaly.)
- Odnes odpadky, připravil Tomáš oběd. (Nejdřív odnesl, pak připravil.)
Stránka 1 z 1 - 4 položek celkem
Stránka 1 z 1 - 4 položek celkem